IJAZAH SARJANA MUDA MULTIMEDIA KREATIF (KEPUJIAN) (BARU)

            

       Program Sarjana Muda Multimedia Kreatif UoC ialah laluan komprehensif dan berpandangan ke hadapan yang melengkapkan pelajar dengan kemahiran untuk berkembang maju dalam landskap media digital hari ini. Ijazah ini menggabungkan kreativiti artistik dengan kecekapan teknikal, membolehkan pelajar cemerlang dalam animasi, pengeluaran video, reka bentuk interaktif, dan komunikasi digital. Melalui pendekatan pelbagai disiplin, pelajar belajar mencipta kandungan multimedia, daripada video dan animasi kepada laman web interaktif, menyesuaikan diri dengan sifat saling berkaitan media moden. Program ini menekankan kemahiran praktikal dalam pengeluaran media, reka bentuk interaktif, dan teknologi baru muncul seperti AR dan VR. Pelajar juga membangunkan kemahiran pengurusan projek, kerjasama dan komunikasi yang penting untuk industri kreatif masa kini. Dengan tumpuan kepada pertimbangan etika, minda keusahawanan, dan kebolehsuaian, graduan bersedia untuk kerjaya dinamik dalam penghasilan multimedia, reka bentuk digital dan penceritaan kreatif dalam era digital semasa.



PROSPEK KERJAYA

  • Pencipta Kandungan Digital
  • Pereka UI/UX
  • Pereka Grafik & Pengurus Media Sosial
  • Editor Video & Pengeluar Multimedia
  • Artis Grafik Pergerakan
  • Pereka Interaktif
  • Pemasar Digital & Pereka Web
  • Animator & Ilustrator Digital
  • Pembangun VR & Pakar AR
  • Pakar Strategi Kandungan & Pengarah Kreatif
  • Pereka Permainan
  • Pengarah Seni
  • Pakar Pengiklanan Digital

ORGANISASI KERJAYA

  • Pengiklanan, Agensi Media Sosial & Studio Reka Bentuk
  • Agensi Pemasaran Digital
  • Syarikat Pengeluaran Media
  • Studio Animasi & Firma Pembangunan Web
  • Syarikat Permainan
  • Rumah Penerbitan Filem dan Video
  • Agensi Reka Bentuk UX/UI
  • Studio Reka Bentuk Pengalaman Interaktif



               Ijazah Sarjana Muda Multimedia Kreatif (Kepujian) ialah program 3 tahun untuk orang yang ingin memahami cara pengguna berinteraksi dengan tapak web dan aplikasi. Ia mengajar tentang menjadikan perkara mudah digunakan dan menyenangkan mata. Pelajar juga belajar tentang model 3D dan lakaran digital untuk mencipta idea dan pembentangan. Pelajar dinilai berdasarkan tugasan (30%), projek dan pembentangan (30%), dan portfolio projek akhir (40%).


TAHUN 1

  • Sejarah Reka Bentuk
  • Asas Seni Digital
  • Kajian Kreatif
  • Lukisan Asas
  • Asas Reka Bentuk
  • Ilustrasi Digital
  • Lukisan Digital
  • Tipografi Kreatif
  • Reka Bentuk Komunikasi Visual
  • Fotografi Digital
  • Kajian Warna

TAHUN 2
  • Reka Bentuk Interaksi Grafik 1
  • Pembangunan Web
  • Penggubahan & Penyuntingan Digital
  • Reka Bentuk Maklumat
  • Pilihan 1
  • Pengurusan projek
  • Reka Bentuk Interaksi Grafik 2
  • Pilihan 2
  • Pembangunan Kandungan & Keusahawanan
  • Pengaturcaraan Asas Untuk Pereka
  • Strategi Pemasaran & Pengiklanan
  • Cerita dan Skrip

TAHUN 3
  • Pemodelan 3D & Tekstur
  • Animasi 3D
  • Budaya Reka Bentuk dan Idea
  • Projek 1 (Cadangan)
  • Reka Bentuk Bunyi
  • Projek 2 (Projek Akhir)
  • Latihan Industri

ELEKTIF
  • Ilustrasi Kreatif
  • Animasi 2D & Prinsip
  • Permodelan Watak
  • Reka Bentuk Jenama
  • Pengaturcaraan Javascript
  • Rendering dan Penggubahan



SYARAT KEMASUKAN

A-LEVEL
  • Lulus dalam A-Level dengan sekurang-kurangnya Gred D dalam mana-mana 2 mata pelajaran.


STPM
  • Lulus STPM dengan sekurang-kurangnya Gred C (GP 2.00) dalam mana-mana 2 mata pelajaran.


STAM
  • Lulus STAM dengan sekurang-kurangnya gred Jayyid.


MATRIKULASI/ ASASI
  • Matrikulasi atau Asasi dengan sekurang-kurangnya CGPA 2.00.


DIPLOMA
  • Diploma (Tahap 4, MQF) dengan sekurang-kurangnya CGPA 2.00.


DIPLOMA LANJUTAN
  • Diploma Lanjutan (Tahap 5, MQF) dengan sekurang-kurangnya CGPA 2.00.


DKM/ DVM
  • Diploma Kemahiran Malaysia (DKM)/Diploma Vokasional Malaysia (DVM) tertakluk kepada kelulusan Universiti.


DLKM
  • Diploma Lanjutan Kemahiran Malaysia (DLKM) tertakluk kepada kelulusan Universiti.


KELAYAKAN LAIN YANG SETARAF
  • Kelayakan lain yang setaraf dengannya yang diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia, boleh diterima oleh Universiti.



PRASYARAT
  • Lulus temu duga (dalam talian/maya/konvensional) ATAU penyerahan portfolio pelajar, yang akan ditentukan oleh Universiti mengikut keperluan.

Comments

Popular Posts