IJAZAH SARJANA MUDA PENDIDIKAN (KEPUJIAN) PENGAJARAN BAHASA INGGERIS SEBAGAI BAHASA KEDUA

               

             'Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Pengajaran Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua ialah program komprehensif yang direka untuk melengkapkan calon pendidik dengan pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk mengajar bahasa Inggeris dengan berkesan kepada penutur bukan asli. Program ini menggabungkan asas teori dengan pengalaman pengajaran praktikal untuk membangunkan guru bahasa yang kompeten dan sensitif budaya. Pelajar akan mempelajari mata pelajaran seperti linguistik, pemerolehan bahasa kedua, reka bentuk kurikulum, penilaian dan penilaian, strategi pengajaran, dan pengurusan bilik darjah. Melalui gabungan kerja kursus, pengalaman lapangan dan pengajaran pelajar, graduan akan bersedia untuk mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menarik dan inklusif, memudahkan pembangunan bahasa, dan memenuhi pelbagai keperluan pelajar bahasa Inggeris. Program ini bertujuan untuk melahirkan guru ESL yang kompeten yang boleh menyumbang ke arah kemajuan pendidikan bahasa Inggeris di peringkat global. 



PROSPEK KERJAYA

  • Guru Bahasa Inggeris (Sekolah Rendah dan Menengah)
  • Tutor Bahasa Inggeris
  • Pakar penilaian bahasa
  • Pembangun kurikulum
  • Pereka bentuk pengajaran
  • Pengiklanan / Digital Copywriter
  • Kaunselor Bimbingan
  • Pembangun Bahan Kursus Bahasa Inggeris
  • Wartawan
  • Eksekutif Pemasaran
  • Eksekutif Perhubungan Awam
  • Jurulatih

ORGANISASI KERJAYA

  • Sekolah rendah dan menengah (swasta dan kerajaan)
  • Pusat bahasa
  • Universiti/kolej
  • Agensi pengiklanan digital
  • Bank



                Matlamat program TESL adalah untuk melengkapkan pelajar dengan pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk menjadi pendidik bahasa Inggeris yang berkesan. Program ini memberi tumpuan kepada membangunkan pemahaman pelajar tentang teori pemerolehan bahasa, metodologi pengajaran, reka bentuk kurikulum, dan teknik penilaian. Pelajar akan mendapat pengalaman praktikal melalui latihan pengajaran dan pemerhatian dalam persekitaran bilik darjah yang pelbagai. Program ini bertujuan untuk memupuk keupayaan mereka untuk mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menarik dan inklusif, menggalakkan penguasaan bahasa, dan meningkatkan kemahiran komunikasi antara budaya. Graduan akan bersedia untuk memenuhi tuntutan pengajaran bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua dan memberi impak positif kepada perjalanan pendidikan pelajar bahasa.


LATIHAN KURSUS & PRAKTIKAL
  • Pelajar akan dikehendaki bekerja di sekolah untuk pengalaman mengajar praktikal mereka pada semester akhir. Mereka juga akan dinilai oleh penyelia dan mentor yang ditugaskan oleh sekolah tempat mereka bekerja.

TAHUN 1

  • Reka Bentuk dan Pembangunan Bahan
  • Pedagogi Dalam Pendidikan
  • Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku
  • Sosiologi dalam Pendidikan
  • Teori Pembelajaran
  • Pertumbuhan dan Perkembangan Manusia
  • Masalah Pembelajaran
  • Psikologi Pendidikan
  • Sosiolinguistik
  • Teknologi dalam Pendidikan
  • Pengenalan kepada Bahasa dan Linguistik

TAHUN 2
  • Pengenalan kepada Pentaksiran dalam Pendidikan
  • Fonetik dan Fonologi
  • Pengajaran Tatabahasa
  • Psikolinguistik
  • Pengajaran dan Apresiasi Kesusasteraan
  • Pengajaran Bertutur dan Mendengar
  • Metodologi Pengajaran
  • Domain Afektif
  • Falsafah dalam Pendidikan
  • Morfologi dan Sintaksis Bahasa Inggeris
  • Mengajar bahasa Inggeris melalui drama
  • Pengajaran, Membaca dan Menulis
  • Pemerolehan Bahasa Kedua
  • Analisis Wacana

TAHUN 3
  • Teknologi untuk Pengajaran Bahasa
  • Penyelidikan Pendidikan
  • Pengujian dan Penilaian Bahasa
  • Merancang Kurikulum dan Sukatan Pelajaran
  • Teori Psikoterapi
  • Psikologi Personaliti
  • Prinsip e-pembelajaran
  • Isu dan Etika dalam Pendidikan
  • Pengurusan dan Kepimpinan dalam Pendidikan
  • Latihan Industri



SYARAT KEMASUKAN

STPM
  • Lulus dengan sekurang-kurangnya Gred C (GPA 2.00) dalam mana-mana 2 mata pelajaran


A-LEVEL
  • Lulus dengan sekurang-kurangnya Gred D dalam mana-mana 2 mata pelajaran.


STAM
  • Lulus dengan gred minimum Jayyid.


SIJIL UEC (SIJIL PEPERIKSAAN BERSAMA SIJIL LEPASAN SM CINA PERSENDIRIAN)
  • Lulus dengan Gred B minimum dalam 5 mata pelajaran.


MATRIKULASI/ ASASI/ SETARAF
  • CGPA minimum 2.00.


DIPLOMA
  • CGPA minimum 2.00.


DIPLOMA KEMAHIRAN MALAYSIA
    • Lulus Diploma Kemahiran Malaysia (DKM)/ Diploma Lanjutan Kemahiran Malaysia (DLKM)/ Diploma Vokasional Malaysia (DVM) dengan sekurang-kurangnya CGPA 2.50 dalam bidang berkaitan tertakluk kepada kelulusan Senat.
    • Kepujian dalam Bahasa Inggeris pada SPM atau yang setaraf dengannya juga diperlukan, termasuk kehadiran dalam kursus penyambungan wajib.



      DIPLOMA KEMAHIRAN MALAYSIA DENGAN PENGALAMAN BEKERJA
      • Lulus DKM/ DLKM/ DVM dengan sekurang-kurangnya CGPA 2.00 DAN mempunyai sekurang-kurangnya dua (2) tahun pengalaman kerja dalam bidang berkaitan, termasuk menghadiri kursus penyambungan wajib.


      APEL
      Syarat kemasukan untuk kemasukan ke program Sarjana Muda (tahap 6, MQF) melalui APEL seperti yang diluluskan oleh Kementerian Pendidikan (KPT). Pemohon mestilah / mempunyai:
        • Warganegara Malaysia; dan
        • Calon hendaklah berumur lebih daripada 21 tahun semasa memohon
        • Pengalaman kerja yang berkaitan / pembelajaran pengalaman terdahulu; dan
        • Lulus penilaian APEL.



        PRASYARAT

        Pelajar Malaysia dikecualikan daripada kursus Bahasa Inggeris Universiti jika pemohon mempunyai:
        • Kecemerlangan dalam Bahasa Inggeris SPM / SPMV
        • MUET Band 4, 5 dan 6
        • Lulus Kursus Bahasa Inggeris di institusi terdahulu

        Pelajar Malaysia dikehendaki mengambil Persediaan Bahasa Inggeris 2 jika pemohon mempunyai:
        • Kredit dalam Bahasa Inggeris SPM / SPMV
        • MUET Band 1, 2 dan 3
        • Diperlukan untuk mengambil kedua-dua Persediaan Bahasa Inggeris 1 dan 2:
        • Tiada kredit dalam Bahasa Inggeris SPM / SPMV

              Comments

              Popular Posts